Select Page

Hoeveel kost een huis verkopen: marketing in de bouw

De marketing van een woning is een belangrijk element in de verkoop. Bij nieuwbouw zit dit standaard mee in het projectbudget, voor wederverkoop zit het meestal in de overhead van de makelaar. Hoe dan ook, bouw en vastgoed zijn een competitieve markt dus zorg ervoor dat je vindbaar bent dankzij online marketing.

Op zoek naar een indicatie van wat een huis kost om te verkopen? Hou rekening met 3 elementen

  1. Het advertentiebudget
  2. Beheer van de advertenties
  3. Opvolging

Voor je begint: bepaal je doel

Goed begonnen, is half gewonnen. Bepaal daarom op voorhand goed je doel. Dit kan algemeen zijn of heel precies, hoe concreter hoe beter.

Bijvoorbeeld:

  • De naamsbekendheid van jullie bedrijf vergroten (algemeen)
  • Tussen 5 en 10% extra aanvragen via onze corporate website (vrij specifiek)
  • Binnen 6 maanden 17 verkopen van het nieuwe bouwproject (heel concreet)

Er is geen fout antwoord. Maar om te bepalen wat het kost om een huis te verkopen, helpt zo’n specifieke target voor de beste inschatting van het marketingbudget.

Hoeveel kost een huis verkopen

1. Het advertentiebudget

Hoeveel kost het om een huis en appartement te verkopen? Als projectontwikkelaar of makelaar wil je natuurlijk weten hoeveel je moet voorzien voor de online advertenties.

Drie handige stappen:

2. Beheer van de advertenties: zelf of door een marketingbureau?

Je leest veel verhalen over ecommerce en software apps, marketing voor de bouwsector is echter nog ander paar mouwen. Het beslissingsproces van een huizenkoper (ofwel de klantenreis of customer journey) ligt anders. De aanpak van een geslaagde digitale campagne is dus ook anders, met meer focus op lokaal zoekgedrag of mensen die eerst geïnspireerd willen worden.

Heb je intern geen online marketing expert, maar enkel een generalist, laat je dan zeker begeleiden door een marketingbureau met ervaring in de bouwsector. Zij hebben de specifiek ervaring en zijn op de hoogte van de constante verandering van algoritmes.

Hou rekening met

  • Het maken van mooie visuals: foto’s en video’s van een bestaand huis of 3D renders voor een nieuwbouwproject
  • Een sterke website: essentiële digitale tool
  • Het beheer van de advertenties: met kennis van zaken

3. Opvolging

Niet iedereen koopt meteen zijn nieuwe huis. Bij een nieuwbouwproject dat nog in aanbouw is, nemen mensen vaak de tijd om te beslissen. Of iemand contacteert jullie voor een bestaande woningen, maar die is toch niet 100% wat ze willen en zijn wel nog steeds actief op zoek.

Volg deze mensen goed op. De dialoog is reeds gestart, je hebt al een stukje vertrouwen, verspeel dit niet

Hou rekening met opvolging door de interne verkoper of makelaar nadat een persoon interesse toont (door een download, bellen, invullen van contactformulier of zich inschrijven op de nieuwsbrief). Voorzie tijd en de digitale tools om hen op te volgen.

E-mailings en een goede CRM (software om al je contacten bij te houden en opvolgen) zijn hierbij een enorme hulp. Wist je trouwens dat e-mail nog steeds het kanaal is met de hoogste ROI? (bron: Email Is Not Dead) En dat in de lage landen 70% van de mensen het prettig vindt om e-mail te gebruiken? (bron: Spotler)

Wat bijvoorbeeld heel goed werkt bij vastgoed is e-mail abonnees uitnodigen voor een opendeur. Iemand die zich laagdrempelig inschreef voor een nieuwsbrief, schrijft zich in voor de opendeur en tijdens dit persoonlijke contact kan je verder ingaan op de verkoop.

Marketing bouwsector: de belangrijkste kanalen

Mond aan mond

Mond aan mond reclame werkt het allerbeste, maar wordt soms vergeten omdat het niet exact meetbaar is. Toch kan je tevreden klanten omzetten in ambassadeurs of user generated content gebruiken.

Online marketing

De meest populaire online kanalen voor de bouwsector zijn Google, Facebook, LinkedIn en Pinterest.

Tip: begin met een of twee kanalen en breid later pas uit. Zo hou je het overzicht en kan je vlot bijsturen indien nodig.

Naamsbekendheid

Mensen kopen maar enkele keren een huis. Ze moeten dus juist op dat moment aan jullie denken. Daar kan je op verschillende manieren voor zorgen. Bijvoorbeeld regelmatige leuke dingen posten op social media, mooi bestickerde wagens die in de regio rondrijden, eigenwijze raamborden, etc.

Dit zijn de drie belangrijkste marketingkanalen voor de bouw volgens Jouw Marketing Medewerker, een marketingbureau gespecialiseerd in de bouwsector.

En wat is de gemiddelde kost van een huis? Bekijk hier de gemiddelde huizenprijs voor elke Belgische gemeente.